Bij online ondernemen wordt vaak gedacht aan een webshop. Een webshop heeft als grote voordeel dat u in principe (zeker in het begin) weinig tot geen personeel nodig heeft. Daarnaast heeft een webshop veel groei potentieel, en u als eigenaar kunt eenvoudig meegroeien. De afzetmarkt van Nederland naar Europa vergroten? Geen probleem? De hele wereld voorzien van uw producten? Ook dit is mogelijk. Met slechts minimale aanpassingen kunt u dus simpel doorgroeien tot een grote online ondernemer.
Bij het opstarten van een webshop dienen er veel keuzes gemaakt te worden. Het begint allemaal bij de belangrijkste vraag: wat gaat u verkopen? Misschien heeft u al een idee, of wellicht wilt u graag een webshop beginnen en heeft u nog geen enkel idee van wat u precies wilt verkopen. Houd in ieder geval rekening met de markt: is er ruimte voor uw product? Is de markt niet al verzadigd?
Ook bij een webshop dient er een goed business plan aan de basis te liggen. Wat wordt namelijk het verdienmodel? Gaat u een nieuw product op de markt brengen? Of gaat u een bestaand product resellen? Heeft u voldoende ruimte om voorraad op te slaan, of werkt u vanuit thuis en werkt u via dropshipping? Dit dient allemaal vooraf bepaald te worden, en aan de hand daarvan kunt u dan aan de slag. Houd ook rekening met minder voor de hand liggende zaken, bijvoorbeeld met welke vervoerder u uw pakketjes gaat versturen en wat voor verpakkingsmateriaal u gebruikt. Verder kunt u een SWOT analyse maken, zodat u duidelijk in kaart brengt waar uw kansen en bedreigingen liggen.
Nadat alle voorbereidende activiteiten zijn uitgevoerd, dan is het van belang om een goed en optimaal bestelproces op te zetten. Hoe en waar komen de bestellingen binnen? Hoe vaak gaat u bestellingen versturen? Waar en hoe worden de voorraden bijgehouden? Hoe kan de klant contact opnemen? Dit zijn allemaal zaken om over na te denken.
De webshop markt is ontzettend groot en blijft alsmaar groeien. Met zo veel vernieuwingen en innovaties is het van belang om uniek en belangrijk te blijven voor de klant. Zorg er dus voor dat u regelmatig de laatste trends checkt op het gebied van webshops (same-day delivery bijvoorbeeld). Dit zijn zaken waarmee u uw shop kunt onderscheiden, waardoor de kans op langdurig succes het grootste is.